Alla inlägg den 6 maj 2013

Av Erika Morén - 6 maj 2013 23:02

I dag blev jag utskriven fast jag fick åka hem i fredags på permision. Det var ganska jobbigt att åka hem i fredags eftersom jag har känt mig väldigt trygg på sjukhyset men det gick bra skönt att få komma hem och träffa hundarna och Emma som jag inte träffat på två dagar. På kvällen tog vi det lungt och såg på tv och Emma visade en zumba låt.


Lördagen för en vecka sen då jag var inlagd då sov vi mest hela dagen. Eller jag kunde inte sova eftersom det gjorde ont plus att det var svårt att andas så jag drack och åt kalla saker hela dagen. Det var länge sedan jag var sugen på piggelin men då var det hur gott som helst.

På kvällen tog jag lungrönken plus att nålen slutade funka så vi fick sticka om och då gick inte det men precis när vi skulle dra den testade vi igen och då funkade det alla blev lättade. På söndagen fick vi veta att det var både blödning och dubbelsidig lunginflamation. När jag fick veta det blev jag ganska rädd för när jag var liten fick jag det två gånger och blev väldigt dålig fast det var fler saker då också.Söndag tog vi det lungt.

Måndag morgon fick jag veta att jag skulle få byta avdelning från trean till tvåan eftersom det var fullt på trean och jag ska igentligen vara på tvåan. Blodprov skulle jag ta och det gick dåligt nålen ville inte backa och när vi stack nytt ville det inte komma men när de drog ut nålen ran det men då blev provet inge bra typiskt.

På kvällen kom pappa och Emma så vi åt och efter maten såg vi game of trhone på datorn. Den natten sov jag med pappa innan hade båda sovit där.


Tisdag var det nål diskusion och provtagning. Först tog jag prov innan lunch sen när jag behövde blod insåg vi att vi skulle sätta en reservnål lättare sagt än gjort men det gick och jag fick blod senare och det gick bra. Nu hade jag dubbla dropp och syrgas väldigt trassligt med alla sladar.


Onsdag gjorde vi inget det var bara lungt på avdelningen. På kvällen var jag utan syrgas en stund lite jobbigt. Torsdag morgon fick jag besök av sjuksköterna som tar hand om mig på motagningen det var superkul jag blev väldigt glad. Bytte pencelin gjorde jag på onsdagen jag blev inge glad men fick lov att testa eftersom det var bättre. Fick även besök av sjukgymnasten igen för att träna lungorna. På kvällen var jag ute och körde och tog bort syrgasen lite nervöst var de men de kollade min syresättning mer den natten och de var bra.


Lördag tog vi det lungt jag plockade lite och på kvällen såg vi på tv och myste.

Söndag for Emma och Pappa i väg på konfa träff så jag var ensam med mamma. Vi gick ut till cafet och kollade läget sen bytte vi på såren åt och tog det lungt.


Idag var det en rolig men stökig morgon men efter en lite längre frukost kunde jag vila en stund. Vid elva for vi först förbi och lämna några saker till Emma på skolan och sedan till sjukhuset.

Rummet var kvar så vi gick dit och tog blodprov ur nålen som jag hade kvar på handen. Ingen trodde det skulle gå men den backade väldigt bra och funkade sedan också med dropp inkoplat. Läkare fick vi träffa direkt också. Undertiden vi väntade åt vi och sedan när vi fick veta att allt såg bra ut drog vi nålen och for.

Vi for förbi stan och gjorde några ärenden men jag låg och vilade i bilen. När vi kom hem smet Buffy till grannen och sedan fikade vi, bytte på såren åt och såg game of trhone. Jag gick även ut med mamma och Buffy fram och tillbaka till Cafet.


Ovido - Quiz & Flashcards