Alla inlägg under februari 2015

Av Erika Morén - 24 februari 2015 22:46

Dagarna går väldigt fort tycker jag och det ska bli skönt med lov och att få vara med Emma. Hon har ganska mycket i skolan och jag har ganska mycket på dagarna så vi hinner inte prata med varandra så mycket visa dagar.

Men idag var hon hemma hela eftermiddagen så när jag kom hem efter att ha varit på studiebesök på volvo. Då bakade vi en blåbärs paj med maräng på och undertiden kom jag på att vi kan ju bjuda över mormor och morfar på kaffe så de kom vid sju. Resten utav kvällen har vi tagit det lungt sett på tv och suttit vid datorn.


Förra måndagen fyllde Emma år  . Vi var bara hemma och tog det lungt åt en god middag som Emma fick välja. På dagen hade vi fått pussla ihop det eftersom en utav asisstenterna var hemma men det gick bra. Gjorde om schemat lite en början på utökning utav asisstans käns lite jobbigt men det kommer nog bli bra.


Tisdagen var hon hemma också men det löste sig också. Jag tog det bara lungt plockade lite. När mamma skulle åka till jobbet vid tolv så gick det inte att starta bilen så när pappa fick höra det suckade han bara. Bakade semlor gjorde jag så på kvällen åt vi nybakta semlor väldigt goda men jag tog hallonsyllt i stället för mandelmassa:).


Onsdag for jag på svt med skolan väldigt kul att få se allt runt om och hur det går till. Efter for vi till sjukhuset där jag åt med mamma på kristallen. Efter det åkte vi hem. Då plockade jag undan lite sedan blev det midag, sårbyte och tv.


Torsdag hade jag min vanliga behandling  . Jag var inte så nervös utan kände mig ganska lugn. Lunch åt vi hemma tänkte först äta där men orkade inte. Lite sen var vi men allt gick bra och under behandlingen såg vi muskitörena serien. Mamma köpte även godis och kaffe  . Provsvaren var bättre än vi trodde så alla blev glada.

Efter så hämtade vi Emma och for till MM en stund bara vi tre det var   . Sen blev det middag och sårbytte.


Fredag hade jag lugn morgon men två hade vi ett möte på stan. Jag har nämligen börjat planera för lägenhet så det var lite funderingar på hur jag vil att det ska se ut för att det ska fungera. Efter så gick vi på stan och fikade. vid halv sju var vi hemma och några minuter efter att vi kommit hem kom pappa med pizza. Sen blev alla väldigt trötta så vi tittade på tv och bytte på såren.


Lördag morgon for Emma på ledarkurs men jag tog det lungt. Efter lunch plockade vi alla mamma och pappa tränade också. Efter fem gick vi upp och rensade i några garderober och sen blev det middag och en lugn kväll.


Söndag mådde jag sådär orkade inte göra så mycket. Mamma och pappa tränade en kort sväng. Emma kom hem vid lunch.


Måndag var lugn morgon efter lunch for jag till coop där jag täffade min lärare som skulle visa runt jag fick även provsmaka på några saker  .När vi kom hem plockade vi undan sen lagade vi mat. Mamma for till mormor och morfar och åt där i stället för Emma.


Hundarna mår bra. Buster är väldigt långhårig och tovig så han ser ut som ett flufigt moln plus att han ser större ut än vad han är. Om vi hinner ska vi klippa ner honom för det brukar han tycka är skönt.

För mig är det upp och ner det är bättre men inte bra. Har fortfarande jobbigt att andas visa stunder så det är skönt att ha syrgas hemma. Jag tycker det är väldigt jobbigt att ha svårt att andas för det väcker många minnen från IVA tiden när jag var liten.  


Pajen vi bakade idag  

 

Av Erika Morén - 16 februari 2015 17:50

Skönt att vara hemma igen. Söndag för två veckorsen alltså den 7 februari blev jag inlagd på sjukhuset. Har mått så där den sista tiden men den söndagen var jag less pluss att febern och gav aldrig med sig och syresättningen började sjunka också så vi bestämde oss för att åka in och kolla.

På natten fick jag blod inte så kul men det gick bra pappa var det som sov där så vi tog det lungt såg james bond och fikade.


Måndag började jag få syrgas lite jobbigt att andas pluss att jag behövde mera blod. Var annars ganska trött och var inte så sugen på att börja få lite syrgas. Lyckades även buda på en ring från tradera trodde att det inte skulle gå men det gick :). Den natten sov


Tisdag morgon var jobbig att komma i gång på morgonen så då behövdes syrgas sen hade jag börjat inalera för att kunna hosta upp allt och andas lättare. Blod igen blev det också jag var inte så glad men det gick bra så det var tur.


Onsdag lugn dag förutom allt som skulle göras. Man tror oftast att det är lungt på sjukhuset men det är de inte. Det är mycket spring vissa tider på dagen men sen på kvällen är det helt tyst och tomt. Brita kom på besök och Emma också med lite övertalning. På kvällen var det föräldra fika på avdelningen så vi gick dit en kort stund jag klarade inte av att vara utan syrgas så länge.


Torsdag lugn vanlig dag förutom en sjuk asisstent och senare fick vi mess från den andra att hon också var sjuk. Men fredagen löste sig. På torsdag kväll fick jag feber då och då så det var jobbigt. Men droppet tog jag bort:)


Fredag vanlig dag förutom att jag fick pencelin.


Lördag och Söndag lugna dagar gott mellanmål på avdelningen var det långpannekaka och glass:) lite ont i magen utav pencelinet och började få loss allt så det ble hostatacker varje gång jag la mig och eftersom jag inte orkar hosta ordentligt tar det längretid att hosta så jag hostade ca 40 min varje gång jobbigt.


Måndag vanlig hostardag och på kvällen när vi åt kom clownerna för de mindre barnen men de skojade med alla.


Tisdag vanlig dag försöker ta bort syrgasen men svårt så vi börja prata om att få hem men de kunde inte lova något.


Onsdag vanlig dag mindre hosta + syrgas och vi fick syrgas hem :) men jag stannade en extra natt. Så på kvällen var det fika igen pluss att jag gick och köpte en arraksboll då såg jag årets GB glassar:)


Torsdag packade vi ihop och tog det lungt. Så det blev inte förens sent på eftermiddagen som vi åkte hem. Det tog nämligen tid innan allt var ihoppackat.

På kvällen åt vi lax och tog det lungt jag tyckte det var eller tycker att det är jobbigt att vara hemma från början för man känner sig trygg på sjukhuset när man inte mår bra och sen är det inte kul att åka hem när man vet att de andra barnen inte får åka hem lika lätt.


Fredag tog jag det lung plockade och pysslade på. Till middag blev det mat från ica och våran matbeställning kom också.


Lördag hade Emma kalas och jag tog det bara lungt för det är jobbigast på morgonen. Efter lunch bakade Emma då plockade jag och mamma for ut och sprang pappa åkte skidor innan lunch.

Vid 18 tiden kom de och då fick vi snabbt laga mat åt oss för vi åt flygande jacob i vardagsrummet. Buffy började hosta och kräkas på kvällen så vi blev lite oroliga när hon inte fick behålla något men sen blev det bättre.

Ovido - Quiz & Flashcards