Alla inlägg under december 2014

Av Erika Morén - 26 december 2014 19:36

Har varit dålig på att skriva nu på slutet men har inte suttit vid datorn på snart två veckor:) Vi har haft full fart veckorna innan jul och även under jul.

Förra fredagen hade pappa sin jullunch här så då hade Emma och jag fixat en buffe och en efterrättsbuffe. Så hela torsdagskvällen innan lagade vi mat och hackade allt vi skulle ha så att det bara var att plocka fram på fredagen. Till efterrätt blev det vit chokladpannacotta med annanas, chokladtryffel rullad i florsocker och en hallonfrestelse och det är chokladkräm i botten sen hallonmousse och högst upp maräng som man får i ett litet glas. Det tog lite tid att göra men det blev gott.

Så fredag morgon var det julavslutning för mig och Emma. Samtidigt hade vi det lite struligt med asisstenterna så vi fick planera om lite pluss att pappa hade tryckt in en klipptid mitt i allt. Men det gick bra jag blev sen men han vara med lite mamma följde med mig så när jag var klar var Emma det också så då följde hon med hem. Sen var det matlagning och en väldigt trevlig kväll som jag har lägtat till.


Lördag var en lugn dag Emma och mamma for på stan för mamma hade klipptid. Jag plockade och pappa var förkyld. Planerade inför julhandlingen gjorde jag.


Söndag var en lugn morgon pappa var förkyld fortfarande så han tog det lungt. Efter lunch var tanken att vi skulle åka redan vid två till strömpilen och göra våran traditionela julhandling men det blev lite senare vi åkte vid fyra istället. Pappa fick ta det lungt medans vi gick på hm, kicks, lindex m.m Vi tog en kort fikapause 17.30 sen gick vi på de sista affärena. Klockan var då ca 19.30 då började vi fundera om vi skulle äta innan eller efter men efter en stunds tänketid bestämde vi oss för att äta innan. Det var väldigt gott med hamburgare för det var superlänge sedan jag åt där vi brukar nämligen alltid köpa med hem.

Handlingen tog tid så vi var klar vid tio. Pappa hade åkt lite tidigare så han hjälpte till att packa upp.


Måndag fyllde mamma år så på morgonen överaskade vi henne med paket. Efter lunch for både mamma och pappa iväg på stan medans jag och Emma plockade hemma. På kvällen kom mormor, morfar och Brita på fika julskinkemacka och blöta jag tyckte det var gott. Efter blev det sårbyte och tv bonde söker fru vad hände sen.


Tisdag var lugn morgon för mig de andra plockade inför kusinerna som kom vid tre. Efter lunch for pappa och hämtade dom på flygplatsen och undertiden dukade vi fram julskinka. Så vi fikade sen for mamma iväg och vi såg på tv och lagade mat senare på kvällen blev det glass och prat.


Julafton var en lugn dag vi sov eller jag sov för jag kunde inte sova på natten för det var så varmt. Vi åt lunch och efter gjorde vi oss fina inför kvällen. Vid tre såg vi kalle och jag bråkade med nackstödet plus att vi lagade mat allt samtidigt men det var väldigt trevligt. Efter maten blev det tomtbesök alla tyckte som att vi måste ju ha en tomte och efter det risala malta.


Torsdag tog vi det lungt de andra tog en promenad sen fikade vi och spelade spel, vilade, såg på tv och vid sju åt vi och till efterrätt blev det glass.


Idag for kusinerna på stan och pappa åkte skidor. Mamma joggade innan lunch och efter lunch såg jag på tv4 play + satt vid telefonen. De andra kom vid tre och då fikade de sen blev det mest bara prat innan de började packa ihop.

Vid 17.30 skjusade pappa alla till flyget och här blev det tvärtomt tråkigt.

Vi pratade och spelade spel en stund innan matlagning och under middagen såg vi tre avsnitt av julkalendern.


Innan jul hände det mycket också. Vi var på julshowen som var här med flera artister väldigt bra var den pappa fick det som present vi överaskade honom och sa inte vart vi skulle han blev glad när han listade ut vad det var.

Luciafest på kyrkan har det varit vi alla for dit eftersom Emma är hjälp ledare i barnkören. Samma helg var vi i Dalkarså på julmarknad jag sålde fika för UF företaget och det gick ganska bra så fredagen innan var kaos vi bakade hela dagen men det var roligt.   

Helgen efter var vi på forslunda julmarknad och det gick sådar men det var kallt   i Dalkarså kunde vi så inne inte på forslunda. Fika försäljning på mammas jobb har vi också gjort i en mindre variant jag fick nämligen feber den dagen.

Åkt runt å olika affärer har jag gjort själv har fortfarande inte riktigt förståt att jag kan åka vart jag vill på dagarna utan att mamma och pappa behöver köra bilen . 


Ovido - Quiz & Flashcards