Alla inlägg under mars 2013

Av Erika Morén - 30 mars 2013 23:34

Hela fredagen hade jag ont i magen. Men lyckades efter lunch baka 3 stora kakor och dubbelsats havreformar. När allt var gjort bytte vi på såren och pappa lagade mat.

Efter maten eller undertiden vi åt såg vi finalen i gladiatorerna och efteråt gick vi upp och såg början på en utav filmerna som pappa hyrt.


Lördag tog vi det lungt på morgonen Mamma gick ut med hundarna och efter lunch for vi alla och handlade på coop. Innan åkte pappa skidor och vi planerade handlingen. Jag hade väldigt ont i magen också.

På coop tog vi det lungt och tittade på allt möjligt. Jag hittade en bok och nagelack. När vi handlat klart for vi hem tanken var att vi skulle äta biffar med fetaost men vi ändrade oss och åt pizza väldigt gott. Så vi packade upp varorna och sen for pappa och köpte pizza medans vi bytte på såren.

Brita kom förbi plus att vi släkte och hade det mörkt en timma. Men vi såg fångarna på fortet ändå. Efter maten hade jag superont och det hade jag hela kvällen i magen.


Söndag tog vi det lungt på morgonen. Emma gick till kyrkan och presice när hon hade farit kom det besök så vi pratade och fikade.

Vid lunch hade jag det jobbigt hög puls, ont i magen och jobbigt i kroppen. Men jag åt lunch och då hade pappa grilat på den nya lilla grilen och det var supergott. Efter lunch blev det bara jobbigare. Vi skulle baka och förbreda för försäljningen men det orkade inte jag. Så Emma fick avsluta kakorna som var halvklara medans ringde pappa till Barn 3 och då bestämde vi att vi skulle åka in och ta prov. Men jag var 99% säker på att jag skulle bli inlagd så vi packade med oss allt.

När vi kom in tog vi prov och satte nål. Jag försökte äta men det var jobbigt. Proven visade att jag behövde blod så det fick jag senare på kvällen.


Måndag måde jag bättre men det var ändå jobbig i kroppen. Det var mest bara ligga ner och vila lite var jag ute på eftermiddagen. På kvällen åt vi middag väldigt gott att äta och dricka. Innan hade jag inte haft någon aptit. Sedan  såg jag familjen anorlunda och Dicte. Den natten sov jag mycket bättre.


Tisdag tog vi det lungt på morgonen fick besök av mammas kompis. Sen var det provtagning och då ville inte nålen backa så då fick vi emla på andra handen. När det sen var dags att ta provet var jag nervös och spänd plus att de fick sticka två gånger och kärlet gick sönder. Så efteråt höll jag på svimma inte kul.

Vi tog det lungt hela eftermiddagen sen åt vi middag jag var superhungrig och åt massor. När pappa for såg vi familjen annorlunda och the following.

Senare på kvällen gick vi dit ut och fikade i fikarummet.


Kommer mera i morgon.

Av Erika Morén - 21 mars 2013 22:56

Lite skola gjorde jag i morse när jag vilade och vid lunch kom mamma hem. Pappa for till Lycksele vid halvtio över dagen.

Efter lunch tittade jag i alla kataloger som vi hämtade i går. Jag skulle vilja sälja kulglass men vi får se. Har inte börjat planera så mycket håller mest på att planera inför försäljningen på måndag. Har nästan bakat allt sen är det bara några kycklingar som vi ska göra i marsipan.

Sen plockade vi och jag skickade in några skoluppgifter och tog det bara lungt en liten stund sen. Jag började sortera i vårat smyckesskåp men kom inte så långt.

Sedan bytte vi på såren och åt middag. Efter maten såg jag lyxfällan och slutet på en film.

Av Erika Morén - 20 mars 2013 23:02

I lördags efter frukost plokade vi och Emma målade sedan kom mormor, morfar och Brita förbi på kaffe. Jag och Emma fick några plastburkar utav Brita så vi kan göra matlådor till mormor och morfar. Pappa var och åkte skidor plus att han köpte en liten grill som vi kan ha på altanen. Tröjan till Buffy byte han också till en röd.

Innan maten test grilade han ute medans vi byte på såren. Till middag blev det kött och samtidigt såg vi fångarna på fortet. Efter maten kom Brita förbi. Ytterdörren var öppen så ingen hörde när hon kom lite rädd blev jag när hon plötsligt stod bakom mig.

Emma och jag tränade lite lydnad med hundarna också sedan gick vi upp och tog det lungt.


Emma gick till kyrkan men det blev lite brotom för vi försov oss. Jag tog det lungt och efter maten bakade vi chokladbomber. Det tog lite tid så undertiden for mamma och handla och pappa plockade.

Innan middagen bytte vi på såren och  efter maten gick vi upp och såg en sorlig film men vi såg inte hela.


Måndag tog jag det lungt på morgonen. Pappa skulle fara till jobbet men det blev inställt så han var hemma. Vid ett skulle jag ta blodprov så vi for in till sjukhuset och åt lunch där. Jag han bara träffa mamma en kortis innan hon var tvungen att gå till jobbet. Vi åt jag åt kyckling ganska god. Efteråt tog vi prov och undertiden vi väntade fikade vi och han träffa mamma snabbt.

Svaret var sådär jag fick en till tid på onsdag att ta blodprov. Sedan åkte vi runt och gjorde några ärenden jag kunde då vila i bilen. Pappa beställde ett rumsbord och lämnade igen en lampa som var tanken till mig att använda till sårbytena.

När vi kom hem bytte vi på såren och förbredde maten.


Tisdag tog jag det lungt. Kom på att jag kan skriva skoluppgifter på telefonen så nu kan jag ligga och jobba så det gjorde jag i ca två tim sedan myste jag med Buffy. När pappa kom hem åt vi sedan plockade, bytte i buren och förbredde maten. Hundgodis utav blodpudding gjorde vi.
Min sökordstidning som varit borta i två veckor hittade vi i bilen så typ femton styckna löste vi på hela dagen.


Idag for jag till skolan och lyssnade på en föreläsning " livsentreprenör " den var väldigt bra. Att få träffa alla var kul. Efter for vi till sjukhuset och åt lunch korv med mos, lök och tomater och jag tog varm macka. Pappa kom vid ett och då gick mamma till jobbet för hon började ett.

Blodprovet gick bra och sedan undertiden vi väntade fikade som vi inte han innan. Svaret var bra så nu kan jag slapna av.

Sen for vi och hämtade kataloger jag funderar på att sälja glass i år vi får se. När vi kom hem förbredde vi mat, efterät och gjorde i ordning hundmaten.

Efter maten vilade jag sen plokade vi och såg film.




Mat

Av Erika Morén - 16 mars 2013 00:18

I morse vilade jag och tog det lungt och efter lunch plockade jag och skrev lite på datorn. Till lunch gjorde pappa en supergod cornfärs eftersom jag var less på att äta samma rätter jag blev väldigt glad att få smaka något nytt.

Jag rensade eller sorterade garn och pärlådorna klart och mamma hämtade även packetet som jag beställt från panduro.

Ikväll har vi sett på tv och tränat lite lydnad en film har vi också sett

Av Erika Morén - 14 mars 2013 23:24

Läkarbesöket gick bra men jag var väldigt nervös innan. På morgonen försökte jag vila men det gick sådär. Paka gjorde jag för säkerhetsskull.

Vi var framme vid halv tolv och tog blodprov sen åt vi lunch. Hoppades det var god mat men det var inge gott så vi tog varma mackor och till efterrätt choklad chesscake och en liten damsugare.

Efter läkarbesöket var jag glad och då for vi till djurmagazinet där jag köpte mat, koppel, ben och en tröja till Buffy. Fem kom vi hem och bytte på såren och lagade mat. Efter maten packade jag upp och sökte min tidning. Lite av Sverigesmästerckok såg jag. Plockade och provade kläderna på Buffy som var förliten.


I morse tog jag det lungt och vilade men fick ont i magen. Pappa for vid nio och tog med sig min ute permo för att han och några andra skulle kolla om de kunde göra nåra fler stöd.

Vid tolv kom han hem och vid två kom mamma och då for pappa. I eftermiddag har vi rensat frysen, påskpyntat och plockat.

Till middag blev det frysrens och till efterrätt kakor. Ikväll har jag suttit vid datorn och tränat lydnad med hundarna eller det var Emma som tränade hundarna jag sa bara hur hon skulle göra. En oväntad vänskap såg vi också väldigt bra.


Cafet händer det fortfarande inte mycket med. Har bakat eller håller på till påskförsäljningen. Planeringen till sommaren och lite bokföring måste också göras.

I skolan har jag lite att göra också men vissa stunder vill jag inte göra något det spelar ingen roll vad det är jag ska göra. Då när jag blir ledsen vill jag bara vara ensam och det händer ofta eftersom det är så jobbigt med allt nu.

Det jobbiga nu är att jag tänker ofta tillbaka på hur det var för några månadersen och jämför med hur det är nu. Sen har jag svårt att se när saker blir bättre. Jag vill ju att det ska gå fort men det gör det inte.

Av Erika Morén - 12 mars 2013 23:45

På lördagen tog vi det lungt mamma och pappa for och tränade på morgonen och efter lunch var tanken att jag skulle baka. Först viste jag inte vad jag skulle göra sen var det jobbigt att sitta också. Vid halv tre kom jag på vad vi skulle göra men då hade vi inte formar till kakorna så då blev det en annan kaka med massa choklad i så det tog tid att hacka allt och när det var klart var klockan för mycket för att börja.

Fyra for vi till Britas nyrenoverade lägenhet efter vattenskadan som hon fick för ett årsen. Lägenheten var väldigt fin och det var kul att få vara där.

Hundarna fick inte följa med för vi var rädda att de skulle förstöra något. Brita bjöd på fika som halverst blev middag.

När vi kom hem lagade pappa middag, Emma såg på tv och jag och mamma bytte på såren. Till middag blev det tacogratäng och melodifestivalen. Efter det såg vi en film.På fredag kväll såg vi en film och när den var slut råkade vi hitta en till film som vi såg. Mycket film tittande.


Emma gick till kyrkan och vi andra tog det lungt. Efter lunch bakade jag och Emma bullar även Brita kom förbi vid fem och pratade. Undertiden vi bakade for pappa och handlade efter det lagade pappa mat och vi bytte på såren. Senare plockade vi och pakiterade bullarna ca 100 st och såg slutet på filmen.


Måndag mådde jag sådär pappa for till jobbet på morgonen och kom hem till lunch. Jag vilade och läste. Efter lunch satt jag vid datorn korta stunder, förbredde våran och hundarnas mat. Vid fem bytte vi på såren och sen plockade vi och satt vid datorn. Pappa startade även mammas iphone och det gick ganska bra.


Idag har det varit jobbigt har fått en blödning. Men jag tog det lungt i morse. Tanken var att pappa skulle åka bort en natt men det avbokade han skönt tycker jag är inte lika orolig då. Mamma var hemma till lunch och efter lunch sorterade vi lådor och vid fem bytte vi på såren och sedan gjorde Emma spenat pannkakor till middag. Efter middagen packade jag för jag ska till sjukhuset i morgon och får se vad som händer då. Bada Buffy gjorde vi också och sedan blev det datorn.


I torsdags kom hembakat så nu planerar jag bakandet och längtar till sommaren. Sittningen är fortfarande superjobbig.

Av Erika Morén - 11 mars 2013 22:49

Tisdag hade vi sjuka asistenter eller en var ledig och en sjuk så då fick pappa hoppa in som vikarie. På morgonen hade vi redan bokat in en vikarie så pappa for och jobbade medans jag vilade.

Halvtolv kom han hem och ett skulle vi vara på sjukhuset för jag skulle få behandling och ta blodprov. Var inte så sugen på det eftersom jag har inte så många ställen som man kan sticka på så jag var lite nervös. Men sen när det inte blev som planerat blev jag arg och less så då var jag inte nervös. Emma följde med och det var väldigt kul men hon tyckte inte det från början. Åt gjorde vi innan jag tog morotsbullar och Emma tog biff. Det slutade med att vi alla smakade av Emmas mat. Efteråt gick vi upp och satte nål och tog prov. Det gick bra även behandlingen och provsvaret.

En sak pappa och Emma tyckte var kul var att när vi kom in i rummet som vi skulle vara i började min aparat tjuta högt men det var inge farligt men de såg hur rädd jag blev.

När det  var klart for vi hem och släppte av Emma sedan skjusade vi morfar till stan och köpte frasses hem mycket gott. Bytte på såren och såg på tv gjorde vi sen mamma och jag plockade lite också.


Mamma var ledig hela onsdag och då tog vi det lungt på morgonen. Efter halv två hade jag ingen assistent så å bakade jag och Emma muffins med bär och choklad.

Vid fem kom pappa hem och med sig hade han fika från finas som vi smakade efter maten. Jag såg sveriges mästerkock också.


Torsdag for pappa till Lycksele och jag vilade till lunch då mamma kom hem.Efter lunch kom en ny assistent som igentligen skulle jobba när de andra var på möte. Vi pratade och sedan gjorde jag fruktsallad och sen for hon vid fyra. Emma for till stan efter lunch och kom hem lite senare. Morfar kom förbi och frågade efter råttfällor. 

Sen när alla åkt plockade jag med mamma och bytte på såren. Pappa kom hem vid sju.


Fredag var pappa hemma på morgonen och då vilade och läste jag. Vid ett kom mamma och då var det lite jobbigt att sitta. Men vi satte frön som vi valt ut men det var Emma som gjorde allt och jag rensade medicinskåpet och lådan, städa gjorde jag också. Mamma for och fixade plåster och mediciner till mig men det var lättare sagt än gjort. Emma for till stan vid tre själv och åkte med pappa hem vid fem. Jag och mamma bytte på såren och började med maten.

Precis när vi skulle börja äta kom Brita förbi så vi åt, pratade och såg gladiatorerna. Senare plockade vi och såg på tv.


Kommer mer:)

Av Erika Morén - 4 mars 2013 23:29

Vi tog det lungt på förmiddagen. Emma gick till kyrkan, jag vilade och mamma tränade. Efter lunch såg vi på skidor fast vi skulle igentligen åka iväg på engång. Det blev väldigt spännande och när de gått i mål for vi till coop jag, mamma och Emma. Pappa for och hjälpte Brita och morfar med några saker innan han for och åkte skidor.

Vi kom hem vid sju och lagade mat. Brita kom förbi en stund. Sedan bytte vi på såren och såg Johan Falk och början på Ice age 4.


Idag fick jag vila länge men undertiden läste jag lite ur min bok och såg på tv. Efter lunch när pappa kom hem var det jobbigt att sitta jag trodde det skulle bli bättre men det har varit jobbigt hela dagen. Lite har jag lyckats att plocka och även förbreda maten. Idag testade Emma att göra kikärtsbiffar och de blev helt okej.

Efter maten såg jag familjen annorlunda och dicte. Vi skulle städa under tiden men det blev efter tv tittandet och när det var klart såg vi slutet på filmen.


Ovido - Quiz & Flashcards