Alla inlägg under augusti 2013

Av Erika Morén - 29 augusti 2013 22:36

Fredag morgon sov jag länge och de lät mig sova   på sjukhuset. Annars brukar de vara full fart direkt man vaknar. Blodprov tog de på morgonen och nålen backade ja  .Sen fick jag min vanliga behandling fast jag inte ville men vi kom till sist överens och det gick bra jag fick inge ont. Blodprovet var bra fick vi veta efter å då fick jag fara hem. Men vi tog det lungt mamma kom med lunch och pappa for till jobbet. Efter lunch somnade jag sen tog vi bort nålen och packade i hop och for hem.

Hundarna blev glada och vi bytte direkt på såren. Till pappa skickade vi en handlingslista plus att han hyrde tre filmer som vi såg när vi åt. Det var ingen trevlig film att äta till men den var bra. Plockade och packade upp gjorde vi efter.


Lördag var det cafe. Emma for på ett möte vid nio så vi bakade veckanskaka och förbredde hela morgonen. Pappa fick vara där i början så att jag han äta. Folk kom hela dagen jag trodde det inte skulle komma så många men det var folk hela dagen. Emma kom vid ett och undertiden städade jag där uppe. På kvällen såg vi den andra filmen och plockade.


Söndag plockade vi alla röda vinbär och var ute Emma klipte Buster och pappa klipte gräset. Bar upp den rena disken till cafet och förbrede för morgondagen.


Måndag var jag i skolan och det funkade bra men jag gillar inte att ha två personer runt mig. Efter skolan städa jag och förbrede lite. Bytte på såren och såg på film.


Tisdag var det skola och sedan hem städa, förbreda och se på film + tv. skrev gjorde jag eller försökte göra. Mamma kom från Skellefteå efter att ha varit där. Vi testade även att vara dubbelt på skolan utan mamma och pappa. Lite ovanligt och jobbigt tyckte jag eftersom jag har varit med dom nästan varje dag sen november.


Onsdag var jag ledig sov länge och pappa kom vid lunch men for nästan direkt och visade en person mormor och morfars hus så då fick jag ligga längre. Sen kom hemsjukvår vid tre innan hade vi plockat och förbrett lite morfar kom förbi en snabb sväng också.

Till middag kom mormor och morfar men de åt inte här utan drack bara kaffe. Sen plockade vi. Emma var på ett möte och kom hem vid nio. Försökte att få ordning på datorn gjorde jag men det gick dåligt.


Idag var det skola och lite stressigt som alltid blev det. Efter skolan städa jag och förbredde middagen. Kvällen har varit lugn sett på tv och plockat.

Hundarna har fått plats på dagis nu så vi får se om de ska börja där. Buster har blivit busigare nu har han börjat hopa upp på bordet när vi inte ser.


Medicinen jag tar har jag trappat ner till en gång per dag lite pirrigt. Men det tycker jag alltid att det är och jobbigt. Såren är upp och ner. Det for en stor kalk i dag men det syns knapt. Tycker det bara är jobbigt och funderar mycket nu. Har nu väldigt svårt att titta på gamla kort på oss.

Av Erika Morén - 22 augusti 2013 23:43

Nu har det hänt mycket här:) Emma har konfirmerat sig och då hade vi en buffé middag för släkten. Det var mest jag och mamma som hade lagat maten på fredagen.
Även pappas bror och fru kom för de hade precis börjat sin bilsemester. Emma var bara med till åtta på kvällen sen for de tillbaka och hade en egen avslutning.

Innan Emma kom hem hade vi lovat att göra om i hennes rum. Så där har jag varit på kvällarna och rensat.

En vanlig behandling har jag fått det gick så där. Lite ont efterråt plus att mitt blodvärde hade sjunkit efter den sista blödningen i juni.
Efter behandlingen for vi på ÖB pappa var inte lika glad över att åka dit men det var jag:)

Cafét har vi haft öppet två veckor efter att Emma kommit hem alltså 6 dagar 12-16. Ganska gint väder och supermycket folk sista dagen. Men vi bestämde att vi ska ha öppet v.34 & v.36 lördag 12-16 sen blir det slut för i år:(.
Några av mina lärare kom den sista veckan plus att pappa köpte ett party tält (paviljong) till oss men tråkigt nog blåste det sönder eller om någon gjorde sönder det så nu är vi utan:( men det blir nog ett nytt plus lite nya idéer till nästa år:).

Buffy blev fästning biten i mitten på juli och fick väldigt ont i ena örat och när pappa tittade var det ju en stor fästning jag tror alla som var i köket då nästan skrek till när vi hörde vad det var. Men vi lyckades ta bort dem men två veckor senare fick hon som en stor bulle där så vi blev lite oroliga och ringde och frågade men det var ingen fara. Nu är det nästan borta och hon har Inge ont där nu.

Besök av en kompis har jag haft och vi sat bara och pratade. Hon fick vara i caféet en stund och titta hur det ser ut där.

Såren har bråkat mycket tycker jag men det läker och försvinner kalk också men det tar tid och gör ont sen ser det inte trevligt eller snyggt ut så många tittar och tycker nog det ser äckligt eller ont ut. Så less är jag på det och även att inte ryggen är som förut. Det har varit mycket jobbigt alla funderingar och oro över allt. Men sen säger jag ju inte det utan är oftast bara tyst.

Bär har vi plockat röda och svarta nu i veckan och även krusbär eller det är jag som har plockat ca 6 timmar tog det men nu är det tomt. Hallon lyckades vi plocka lite och även rädda de sista rabarberna. Vårat land blev rensat nu också kanske lite sent men nu ät det fint.

Mamma och pappa har börjat jobba och jag har varit i skolan och håller nu på att lägga nya scheman får se hur det blir jag är lite misstänksam:)

Tyvärr har våran sista ökenråtta Anastasia dött väldigt tråkigt så vi har haft begravning förra veckan:(

I torsdags kväll misstänkte vi blödning och på fredagen såg vi att det var det. Så vi åkte in och tog prov och Undertiden vi väntade åt vi lunch hela familjen. Provsvarett var så där igentligen för lågt men eftersom vi skulle på Ljungarocken i sundsvall gick det bra om vi höll koll. De planerade då in att jag skulle få fylla på med blod på torsdag i stället.

Vi fick det väldigt brotom påfredag eftermiddag. Som tur var hade jag packar på morgonen så då bytte jag på såren medans de andra packade. Hundarna fuck vara hos en utav mina asiastenter och Buffy verkade väldigt nöjd hade ungen lust att säga hej då:)
Och som vanligt så han vi typ 900 meter innan vi fick vända för att vi hade glömt en sak. Sen var det stiftelsen och takida hela vägen till Sundsvall.
När vi kom fram gick vi till hotellet och åt Max mat på 15 min sen var det bara att åka vidare. När vi kom fram hade stiftelsen redan börjat men det gick bra. Vi fick hjälp av en ordningsvakt till handikapp och sen var det superbra resten utav kvällen.

Lördag gick Pappa upp först och åt en egen frukost sen åt vk en tillsammans. Efter tog vi det lungt och sedan for vi till birsta.jag gick först på arkens zoo. Fika gjorde vi och gick runt där.
När vi kom tillbaka till hotellet åt vi på resturangen där nere och sedan blev det bråttom igen. Den här gången han vi innan och jag satt på plats när deg började. Den här kvällen blev superbra också.

Söndag åt vi frukost, byte på såren, packade i hop och vilade innan vi for till birsta och gick där en stund och sedan på Ikea. Mitt i tig vi middagspause och sedan gick vi där nere.
Vi fick problem att rymmas den här gången också eftersom pappa köpte en tvhylla.
På vägen hem blev det takida. Sen hemma snabbhandlade vi och fikade.

Måndag for mamma till Sundsvall och Emma började skolan. På eftermiddagen hämtade vi hundarna som var sura hela kvällen. Bytte på såren och såg på tv.


Tisdag fyllde jag 18 år :) kul och pirrigt. Jag fick presenter av pappa och mamma på morgonen och av Emma när hon kom hem. Det jag fick var smink, nagelsaker och hembakat av assistenterna. Vi plockade även bär och tog det lungt på kvällen.

Onsdag var jag i skolan med mamma på morgonen åt gjorde vi där också. På eftermiddagen kom pappa och skjusade hem mig. Sen plockade vi bär och plockade.

Idag packade jag på morgonen eftersom jag skulle in och få blod. Blödningen slutade tror vi på fredag eller lördagen i sundsvall för idag var proven samma. Först åt vi lunch sen satte vi nål och vid fyra kom blodet till nio. Emma och mamma kom med middag och sedan for pappa och Emms vid åtta. Vi har bara sett på tv i kväll här:)

Ovido - Quiz & Flashcards